MAKLUMAN SEMASA


widget

TIPS RINGKAS FOTO MAKRO



**TIPS PANDUAN UNTUK JURU GAMBAR MUDA*
(Bahan rujukan tambahan)


MEMULAKAN FOTOGRAFI MAKRO

Apakah fotografi makro? Secara ringkasnya, ia mengambil gambar dekat imej objek yang kecil. Contoh, anda boleh mengambil gambar makro kelopak bunga, setem pos atau jam tangan anda. Makro fotografi membesarkan subjek kecil oleh banyak kali, dan membuat ia boleh menghargai butir-butir halus yang selainnya tidak kelihatan oleh mata kasar. Terdapat dunia kecantikan ghaibgbetul-betulgdibawahghidunggkita!.Apa yang anda perlukan untuk memulakan dalam fotografi makro? Banyak kanta zum Canon EF mempunyai built-in fungsi makro yang membolehkan close-up sederhana objek.

Anda boleh mengambil imej besar kelopak bunga dan apa-apa dengan ciri-ciri makro bersepadu. Jika anda ingin mendapatkan lebih dekat, anda boleh melampirkan dekat kanta seperti Canon 500D dengan kanta yang sedia ada anda, memberi anda lebih besar pembesaran tanpa membelanjakan terlalu banyak.Jika anda serius tentang fotografi dekat dan mahu pergi benar-benar menutup-, mempertimbangkan untuk melabur dalam kanta makro yang berdedikasi seperti 60mm EF-S atau EF 100mm Macro. Kanta ini memberikan anda pembesaran saiz hayat, dan menyampaikan kualiti luar biasa rapat-up.Tetapi mana-mana kanta anda memilih untuk menggunakan, anda perlu merakam dengan tripod. Apabila menangkap rapat-up, faktor pembesaran adalah sangat tinggi dan shake kamera paling kecil akan menjadi sangat jelas. Menggunakan tripod akan membantu untuk mengurangkan getaran mana-mana dan menyampaikan imej kristal-tajam. Beberapa jurugambar menggunakan siaran kabel untuk memecat pengatup, supaya mereka tidak akan sengaja bergerak kamera sambil menembak pengatup. Jika anda tidak mempunyai kabel pelepasan, anda boleh menetapkan pelepasan pemasa kendiri supaya mana-mana bertenaga dari tangan anda menolak butang akan ebbed oleh masa kebakaran pengatup.Satu aspek penting untuk mengambil perhatian pada fotografi makro adalah bahawa kedalaman-bidang adalah sangat cetek. Di sana biasanya hanya cukup memberi tumpuan untuk meliputi seluruh imej, jadi anda perlu berhati-hati mengawal fokus pada bahagian yang paling penting subjek. Sebagai contoh, jika anda menembak Close-up bunga, yang anda mahu stigma menjadi tajam. Anda boleh cuba untuk menghentikan kanta (sejak anda menggunakan tripod, kelajuan pengatup yang lambat tidak seharusnya menjejaskan imej anda), tetapi walaupun begitu mendalam-bidang masih cetek pada pembesaran yang tinggi itu.

Dan apabila anda shooting, close-up, tertakluk biasanya sangat dekat ke hadapan kanta. Oleh itu, sumber cahaya boleh disekat oleh kamera atau kanta. Anda boleh cuba untuk memposisikan subjek / kamera atau sumber cahaya supaya subjek itu tidak terlindung daripada cahaya. Alternatif, anda boleh menggunakan kadbod putih mini untuk mencerminkan belakang cahaya kepada subjek.

Untuk jurugambar makro serius, anda mungkin mahu melabur dalam unit kilat makro khusus. Canon MT-24EX ciri berkelip berkembar yang dipasang ke hadapan kanta untuk memberi walaupun menyalakan tanpa mengira berdekatan subjek dekat. Atau anda boleh melihat Canon MR-14EX cincin kilat yang bekerja seperti MT-24EX, kecuali bahawa ia menyediakan cincin shadowless cahaya di sekitar subjek.Dunia fotografi makro sangat menarik dan menyeronokkan, dan bahagian yang terbaik adalah bahawa anda boleh mencari subjek makro yang hebat di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa! Jadi jika anda terperangkap di rumah pada hari hujan, cambuk keluar kamera Canon EOS anda dan mula mengetapkannya gambar makro. Oh, ya! Titisan hujan pada tetingkap anda membuat subjek makro yang cemerlang juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


PENAFIAN

Admin Blog ini tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini.
Hakmilik © 2012